tel.: 721 084 881

Dětské skupiny

Co jsou dětské skupiny?

Dětské skupiny jsou službou péče o dítě na nekomerční bázi. Základní právní rámec nastavuje zákon č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících  zákonů (dále jen „zákon o dětské skupině“). Tento zákon upravuje podmínky, za nichž je poskytována služba péče o dítě v dětské skupině, podmínky pro získání oprávnění k poskytování této služby a podmínky financování ze státního rozpočtu.

Co znamená služba péče o dítě v dětské skupině? 

Službou péče o dítě v dětské skupině se rozumí činnost provozovaná poskytovatelem služby péče o dítě v dětské skupině zapsaným do evidence poskytovatelů. Služba spočívá v poskytování pravidelné péče o dítě od šesti měsíců do zahájení povinné školní docházky. O děti mladší jednoho roku je možné pečovat jen ve skupině nejvýše čtyř dětí mladších čtyř let. Umožňuje docházku v rozsahu nejméně 6 hodin denně, která je poskytována mimo domácnost dítěte v kolektivu dětí a je zaměřena na zajištění potřeb dítěte, jeho výchovu a rozvoj schopností, kulturních, hygienických a sociálních návyků dítěte.

Dětská skupiny ve Lhotce naplňují nejnovější trendy v zařizování těchto zařízení

Zařizování dětských skupin a školek se neustále vyvíjí, aby co nejlépe odpovídalo potřebám dětí a pedagogů. Současné trendy se zaměřují na vytvoření bezpečného, inspirativního a zároveň funkčního prostředí, které podporuje rozvoj dětí.

Zde jsou některé z nejnovějších trendů:

  • Přírodní materiály a barvy: Dřevo, bavlna, přírodní barvy – tyto materiály vytvářejí teplé a útulné prostředí, které působí uklidňujícím dojmem.
  • Multifunkční nábytek: Nábytek, který lze přizpůsobit různým aktivitám a věkovým skupinám, je stále oblíbenější. Například stoly a židle, které lze různě kombinovat a přestavovat.
  • Otevřené prostory: Místo uzavřených tříd se stále častěji využívají otevřené prostory, které podporují spolupráci a sociální interakci dětí.
  • Integrace přírody: Do dětských skupin a školek se zařazují živé rostliny, přírodní materiály a prvky, které napojují děti na přírodu a podporují jejich zájem o okolní svět.
  • Digitální prvky: Technologie se stává nedílnou součástí našich životů, a tak se i do DS a školek začínají zavádět interaktivní prvky, jako jsou dotykové obrazovky, tablety nebo roboti.
  • Estetika Montessori: Montessori pedagogika klade důraz na samostatnost a objevování dítěte. Tento přístup se projevuje i v zařizování, kde jsou materiály a nábytek přizpůsobeny dětské velikosti a potřebám.
  • Inkluzivní design: Dětské skupiny a školky se snaží být co nejvíce inkluzivní, a proto se při zařizování zohledňují potřeby dětí s různými schopnostmi a potřebami.

Dětská skupina je postavena v pasivním standardu, jedná se o Pasivní dům

Pasivní domy se stávají stále populárnější díky svým mnoha výhodám, které se pozitivně odrážejí nejen na životním prostředí, ale také na našem zdraví.

Zdravotní přínosy pasivního domu:

  • Kvalitní vnitřní vzduch:
    • Stálý přísun čerstvého vzduchu: Více informací níže, viz rekuperace
  • Tepelná pohoda:
    • Stabilní teplota: V pasivním domě se udržuje stabilní teplota po celý rok, což přispívá k vyššímu komfortu bydlení a snižuje riziko přehřátí nebo podchlazení.
    • Optimální vlhkost: Rekuperace pomáhá udržovat optimální vlhkost vzduchu, což je důležité pro zdravé dýchání a sliznice.
  • Snížení stresu:
    • Tichá prostředí: Pasivní domy jsou díky své konstrukci velmi dobře izolované proti hluku, což přispívá ke klidnějšímu a méně stresujícímu prostředí.

Přínosy pro životní prostředí:

  • Nízké energetické nároky:
    • Minimální spotřeba energie: Pasivní domy mají extrémně nízké nároky na vytápění a chlazení díky vysoce účinné izolaci a těsnosti.
    • Snížení emisí CO2: Nižší spotřeba energie znamená také nižší emise skleníkových plynů, což přispívá ke zlepšení kvality ovzduší a ochraně klimatu.
  • Využití obnovitelných zdrojů:
    • Kombinaci s obnovitelnými zdroji: Pasivní domy se často kombinují s fotovoltaickými panely nebo tepelnými čerpadly, což umožňuje vyrábět vlastní energii z obnovitelných zdrojů.
  • Dlouhodobá udržitelnost:
    • Dlouhá životnost: Pasivní domy jsou navrženy tak, aby vydržely dlouhá léta bez nutnosti rozsáhlých rekonstrukcí.

Shrnutí:

Pasivní dům představuje nejen investici do budoucnosti, ale také do našeho zdraví a pohody. Díky své energetické účinnosti, vysokému komfortu bydlení a pozitivnímu dopadu na životní prostředí se stává stále atraktivnější volbou pro moderní bydlení.

Přínos rekuperace v budově (dětské skupině): Dopad na zdraví dětí

Rekuperace je moderní systém větrání, který neustále zajišťuje čerstvý vzduch v budovách. Jeho zavedení do školek přináší řadu pozitivních dopadů na zdraví dětí.

Jak rekuperace zlepšuje vzduch ve školce?

  • Stálý přísun čerstvého vzduchu: Rekuperace zajišťuje, že vzduch v místnosti je pravidelně vyměňován za čerstvý zvenku, což snižuje koncentraci škodlivin.
  • Filtrace vzduchu: Většina rekuperačních jednotek je vybavena filtry, které zachytávají prach, pyl a další alergeny.
  • Zvýšená vlhkost: Rekuperace dokáže udržovat optimální vlhkost vzduchu, což je důležité pro zdravé dýchání.
  • Odvedení vlhkosti: Pokud je ve školce příliš vlhko (např. po umytí rukou), rekuperace dokáže přebytečnou vlhkost odvést, čímž se snižuje riziko tvorby plísní.

Pozitivní dopady na zdraví dětí

  • Snížení rizika alergických reakcí: Díky filtraci vzduchu se snižuje množství alergenů v ovzduší, což může výrazně zlepšit zdravotní stav dětí s alergiemi.
  • Menší riziko infekcí: Čerstvý vzduch a nižší koncentrace škodlivin snižují riziko přenosu infekčních onemocnění.
  • Lepší soustředění a výkonnost: Dostatek kyslíku v mozku podporuje lepší soustředění a kognitivní funkce dětí.
  • Zvýšená pohoda: Příjemné klima v místnosti, které rekuperace vytváří, přispívá k celkové pohodě dětí.

Další výhody rekuperace ve školce

  • Energetická úspora: Rekuperace využívá teplo odcházejícího vzduchu k ohřevu přiváděného čerstvého vzduchu, což snižuje náklady na vytápění.
  • Tichý chod: Moderní rekuperační jednotky pracují velmi tiše, takže neruší děti při učení ani při odpočinku.

Závěrem lze říci, že zavedení rekuperace do školek je investicí do zdraví a pohody dětí. Je to efektivní způsob, jak zlepšit kvalitu vnitřního prostředí a vytvořit tak dětem optimální podmínky pro růst a vývoj. Dle empirických pozorování dochází v provozu školek o 50 % nižší nemocnosti dětí, ve srovnání s budovami, kde rekuperace není instalován.

Zvířata a jejich přínos pro děti

Interakce dětí se zvířaty má nespočet pozitivních dopadů na jejich vývoj a celkovou pohodu. Zde jsou některé z nejvýznamnějších přínosů:

Emoční a sociální vývoj

  • Rozvoj empatie: Péče o zvíře učí děti porozumět pocitům jiných bytostí a rozvíjí jejich empatii.
  • Zvýšení sebedůvěry: Úspěchy s domácím mazlíčkem posilují dětskou sebedůvěru a pocit zodpovědnosti.
  • Snížení stresu: Hladká zvířecí srst a klidné chování zvířat mají uklidňující účinek a pomáhají snižovat stres.
  • Rozvoj sociálních dovedností: Děti se učí komunikovat, spolupracovat a být ohleduplné při interakci se zvířaty a ostatními lidmi, kteří se o ně starají.

Kognitivní vývoj

  • Rozvoj jazykových dovedností: Děti se učí pojmenovávat části těla zvířat, popisovat jejich chování a vyprávět příběhy o nich.
  • Zvýšení pozornosti: Péče o zvíře vyžaduje soustředění a pozornost k detailům.
  • Rozvoj zodpovědnosti: Děti se učí plnit povinnosti spojené se staráním o zvíře, což posiluje jejich smysl pro zodpovědnost.

Fyzický vývoj

  • Zvýšení fyzické aktivity: Hry se zvířaty, jako je házení míčku nebo procházky, podporují pohyb a fyzickou aktivitu dětí.
  • Zlepšení imunity: Některé studie naznačují, že děti vyrůstající s domácími zvířaty mohou mít silnější imunitní systém.

Bezpečnost především

Je důležité naučit děti, jak se ke zvířatům chovat, aby se vyhnuly zranění a aby zvířata nebyla stresována. Děti by měly být vždy pod dohledem dospělé osoby při interakci se zvířaty.

Závěrem lze říci, že zvířata mohou být pro děti skvělými společníky a přáteli. Jejich přítomnost v životě dítěte může mít dlouhodobé pozitivní účinky na jeho fyzický, emocionální a sociální vývoj.

Jaké dětské prvky můžeme v dětské skupině najít?

  • Hrací koutky:
    • Domečky: Vytvářejí pocit bezpečí a soukromí, podporují dětskou fantazii a sociální interakce.
    • Tunely a skluzavky: Rozvíjejí hrubou motoriku a koordinační schopnosti.
    • Koutky na hraní rolí: Například kuchyňka, dílna, obchod – podporují sociální učení a rozvoj řeči.
  • Didaktické hry a hračky:
    • Sestavy a puzzle: Rozvíjejí logické myšlení a jemnou motoriku.
    • Třídící hračky: Učí děti rozeznávat barvy, tvary a velikosti.
    • Hudební nástroje: Podporují hudební vnímání a rytmus.
  • Umělecké koutky:
    • Malovací stěny: Nabízejí prostor pro spontánní vyjádření.
    • Modelovací hlína: Rozvíjí kreativitu a jemnou motoriku.
    • Kostky a stavebnice: Podporují prostorovou představivost a konstrukční dovednosti.
  • Přírodní prvky:
    • Rostliny: Přinášejí do školky kousek přírody a podporují ekologické myšlení.
    • Vodní prvky: Například vodní stolky nebo písečníky – rozvíjejí smyslové vnímání a podporují experimentální činnosti.