Dětské skupiny
Co jsou dětské skupiny?
Dětské skupiny jsou službou péče o dítě na nekomerční bázi. Základní právní rámec nastavuje zákon č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů (dále jen „zákon o dětské skupině“). Tento zákon upravuje podmínky, za nichž je poskytována služba péče o dítě v dětské skupině, podmínky pro získání oprávnění k poskytování této služby a podmínky financování ze státního rozpočtu.
Co znamená služba péče o dítě v dětské skupině?
Službou péče o dítě v dětské skupině se rozumí činnost provozovaná poskytovatelem služby péče o dítě v dětské skupině zapsaným do evidence poskytovatelů. Služba spočívá v poskytování pravidelné péče o dítě od šesti měsíců do zahájení povinné školní docházky. O děti mladší jednoho roku je možné pečovat jen ve skupině nejvýše čtyř dětí mladších čtyř let. Umožňuje docházku v rozsahu nejméně 6 hodin denně, která je poskytována mimo domácnost dítěte v kolektivu dětí a je zaměřena na zajištění potřeb dítěte, jeho výchovu a rozvoj schopností, kulturních, hygienických a sociálních návyků dítěte.
Dětská skupiny ve Lhotce naplňují nejnovější trendy v zařizování těchto zařízení
Zařizování dětských skupin a školek se neustále vyvíjí, aby co nejlépe odpovídalo potřebám dětí a pedagogů. Současné trendy se zaměřují na vytvoření bezpečného, inspirativního a zároveň funkčního prostředí, které podporuje rozvoj dětí.
Zde jsou některé z nejnovějších trendů:
- Přírodní materiály a barvy: Dřevo, bavlna, přírodní barvy – tyto materiály vytvářejí teplé a útulné prostředí, které působí uklidňujícím dojmem.
- Multifunkční nábytek: Nábytek, který lze přizpůsobit různým aktivitám a věkovým skupinám, je stále oblíbenější. Například stoly a židle, které lze různě kombinovat a přestavovat.
- Otevřené prostory: Místo uzavřených tříd se stále častěji využívají otevřené prostory, které podporují spolupráci a sociální interakci dětí.
- Integrace přírody: Do dětských skupin a školek se zařazují živé rostliny, přírodní materiály a prvky, které napojují děti na přírodu a podporují jejich zájem o okolní svět.
- Digitální prvky: Technologie se stává nedílnou součástí našich životů, a tak se i do DS a školek začínají zavádět interaktivní prvky, jako jsou dotykové obrazovky, tablety nebo roboti.
- Estetika Montessori: Montessori pedagogika klade důraz na samostatnost a objevování dítěte. Tento přístup se projevuje i v zařizování, kde jsou materiály a nábytek přizpůsobeny dětské velikosti a potřebám.
- Inkluzivní design: Dětské skupiny a školky se snaží být co nejvíce inkluzivní, a proto se při zařizování zohledňují potřeby dětí s různými schopnostmi a potřebami.
Dětská skupina je postavena v pasivním standardu, jedná se o Pasivní dům
Pasivní domy se stávají stále populárnější díky svým mnoha výhodám, které se pozitivně odrážejí nejen na životním prostředí, ale také na našem zdraví.
Zdravotní přínosy pasivního domu:
- Kvalitní vnitřní vzduch:
- Stálý přísun čerstvého vzduchu: Více informací níže, viz rekuperace
- Tepelná pohoda:
- Stabilní teplota: V pasivním domě se udržuje stabilní teplota po celý rok, což přispívá k vyššímu komfortu bydlení a snižuje riziko přehřátí nebo podchlazení.
- Optimální vlhkost: Rekuperace pomáhá udržovat optimální vlhkost vzduchu, což je důležité pro zdravé dýchání a sliznice.
- Snížení stresu:
- Tichá prostředí: Pasivní domy jsou díky své konstrukci velmi dobře izolované proti hluku, což přispívá ke klidnějšímu a méně stresujícímu prostředí.
Přínosy pro životní prostředí:
- Nízké energetické nároky:
- Minimální spotřeba energie: Pasivní domy mají extrémně nízké nároky na vytápění a chlazení díky vysoce účinné izolaci a těsnosti.
- Snížení emisí CO2: Nižší spotřeba energie znamená také nižší emise skleníkových plynů, což přispívá ke zlepšení kvality ovzduší a ochraně klimatu.
- Využití obnovitelných zdrojů:
- Kombinaci s obnovitelnými zdroji: Pasivní domy se často kombinují s fotovoltaickými panely nebo tepelnými čerpadly, což umožňuje vyrábět vlastní energii z obnovitelných zdrojů.
- Dlouhodobá udržitelnost:
- Dlouhá životnost: Pasivní domy jsou navrženy tak, aby vydržely dlouhá léta bez nutnosti rozsáhlých rekonstrukcí.
Shrnutí:
Pasivní dům představuje nejen investici do budoucnosti, ale také do našeho zdraví a pohody. Díky své energetické účinnosti, vysokému komfortu bydlení a pozitivnímu dopadu na životní prostředí se stává stále atraktivnější volbou pro moderní bydlení.
Přínos rekuperace v budově (dětské skupině): Dopad na zdraví dětí
Rekuperace je moderní systém větrání, který neustále zajišťuje čerstvý vzduch v budovách. Jeho zavedení do školek přináší řadu pozitivních dopadů na zdraví dětí.
Jak rekuperace zlepšuje vzduch ve školce?
- Stálý přísun čerstvého vzduchu: Rekuperace zajišťuje, že vzduch v místnosti je pravidelně vyměňován za čerstvý zvenku, což snižuje koncentraci škodlivin.
- Filtrace vzduchu: Většina rekuperačních jednotek je vybavena filtry, které zachytávají prach, pyl a další alergeny.
- Zvýšená vlhkost: Rekuperace dokáže udržovat optimální vlhkost vzduchu, což je důležité pro zdravé dýchání.
- Odvedení vlhkosti: Pokud je ve školce příliš vlhko (např. po umytí rukou), rekuperace dokáže přebytečnou vlhkost odvést, čímž se snižuje riziko tvorby plísní.
Pozitivní dopady na zdraví dětí
- Snížení rizika alergických reakcí: Díky filtraci vzduchu se snižuje množství alergenů v ovzduší, což může výrazně zlepšit zdravotní stav dětí s alergiemi.
- Menší riziko infekcí: Čerstvý vzduch a nižší koncentrace škodlivin snižují riziko přenosu infekčních onemocnění.
- Lepší soustředění a výkonnost: Dostatek kyslíku v mozku podporuje lepší soustředění a kognitivní funkce dětí.
- Zvýšená pohoda: Příjemné klima v místnosti, které rekuperace vytváří, přispívá k celkové pohodě dětí.
Další výhody rekuperace ve školce
- Energetická úspora: Rekuperace využívá teplo odcházejícího vzduchu k ohřevu přiváděného čerstvého vzduchu, což snižuje náklady na vytápění.
- Tichý chod: Moderní rekuperační jednotky pracují velmi tiše, takže neruší děti při učení ani při odpočinku.
Závěrem lze říci, že zavedení rekuperace do školek je investicí do zdraví a pohody dětí. Je to efektivní způsob, jak zlepšit kvalitu vnitřního prostředí a vytvořit tak dětem optimální podmínky pro růst a vývoj. Dle empirických pozorování dochází v provozu školek o 50 % nižší nemocnosti dětí, ve srovnání s budovami, kde rekuperace není instalován.
Zvířata a jejich přínos pro děti
Interakce dětí se zvířaty má nespočet pozitivních dopadů na jejich vývoj a celkovou pohodu. Zde jsou některé z nejvýznamnějších přínosů:
Emoční a sociální vývoj
- Rozvoj empatie: Péče o zvíře učí děti porozumět pocitům jiných bytostí a rozvíjí jejich empatii.
- Zvýšení sebedůvěry: Úspěchy s domácím mazlíčkem posilují dětskou sebedůvěru a pocit zodpovědnosti.
- Snížení stresu: Hladká zvířecí srst a klidné chování zvířat mají uklidňující účinek a pomáhají snižovat stres.
- Rozvoj sociálních dovedností: Děti se učí komunikovat, spolupracovat a být ohleduplné při interakci se zvířaty a ostatními lidmi, kteří se o ně starají.
Kognitivní vývoj
- Rozvoj jazykových dovedností: Děti se učí pojmenovávat části těla zvířat, popisovat jejich chování a vyprávět příběhy o nich.
- Zvýšení pozornosti: Péče o zvíře vyžaduje soustředění a pozornost k detailům.
- Rozvoj zodpovědnosti: Děti se učí plnit povinnosti spojené se staráním o zvíře, což posiluje jejich smysl pro zodpovědnost.
Fyzický vývoj
- Zvýšení fyzické aktivity: Hry se zvířaty, jako je házení míčku nebo procházky, podporují pohyb a fyzickou aktivitu dětí.
- Zlepšení imunity: Některé studie naznačují, že děti vyrůstající s domácími zvířaty mohou mít silnější imunitní systém.
Bezpečnost především
Je důležité naučit děti, jak se ke zvířatům chovat, aby se vyhnuly zranění a aby zvířata nebyla stresována. Děti by měly být vždy pod dohledem dospělé osoby při interakci se zvířaty.
Závěrem lze říci, že zvířata mohou být pro děti skvělými společníky a přáteli. Jejich přítomnost v životě dítěte může mít dlouhodobé pozitivní účinky na jeho fyzický, emocionální a sociální vývoj.
Jaké dětské prvky můžeme v dětské skupině najít?
- Hrací koutky:
- Domečky: Vytvářejí pocit bezpečí a soukromí, podporují dětskou fantazii a sociální interakce.
- Tunely a skluzavky: Rozvíjejí hrubou motoriku a koordinační schopnosti.
- Koutky na hraní rolí: Například kuchyňka, dílna, obchod – podporují sociální učení a rozvoj řeči.
- Didaktické hry a hračky:
- Sestavy a puzzle: Rozvíjejí logické myšlení a jemnou motoriku.
- Třídící hračky: Učí děti rozeznávat barvy, tvary a velikosti.
- Hudební nástroje: Podporují hudební vnímání a rytmus.
- Umělecké koutky:
- Malovací stěny: Nabízejí prostor pro spontánní vyjádření.
- Modelovací hlína: Rozvíjí kreativitu a jemnou motoriku.
- Kostky a stavebnice: Podporují prostorovou představivost a konstrukční dovednosti.
- Přírodní prvky:
- Rostliny: Přinášejí do školky kousek přírody a podporují ekologické myšlení.
- Vodní prvky: Například vodní stolky nebo písečníky – rozvíjejí smyslové vnímání a podporují experimentální činnosti.